
THIRD SECTION

CASE OF NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA

(Applications nos. 12996/12 and 35043/13)

JUDGMENT

STRASBOURG

28 September 2021

This judgment is final but it may be subject to editorial revision.





NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

1

In the case of Novaya Gazeta and Others v. Russia,
The European Court of Human Rights (Third Section), sitting as a 

Committee composed of:
Darian Pavli, President,
Dmitry Dedov,
Peeter Roosma, judges,

and Olga Chernishova, Deputy Section Registrar,
Having regard to:
the applications (nos. 12996/12 and 35043/13) against the Russian 

Federation lodged with the Court under Article 34 of the Convention for the 
Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms (“the Convention”) 
by three applicants (“the applicants”), whose details as well as the dates of 
introduction of each application are indicated in Appendix I below;

the decision to give notice to the Russian Government (“the 
Government”) of the complaints concerning the applicants’ right to freedom 
of expression;

the parties’ observations;
the decision to reject the Government’s objection to examination of the 

applications by a Committee;
Having deliberated in private on 7 September 2021,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

INTRODUCTION

1.  This case concerns two sets of civil defamation proceedings instituted 
against members of the media by commercial companies alleging damage to 
their business reputation before commercial courts. The applicants 
considered that the domestic courts’ judgments finding them civilly liable 
for defamation amounted to a disproportionate interference with the 
exercise of their right to freedom of expression.

THE FACTS

2.  The applicant company is a publisher of Novaya Gazeta, a leading 
Russian newspaper (“the newspaper”). Mr Polukhin and Mr Nikolayev are 
professional journalists who at the material time wrote for the newspaper. 
The applicants were represented by Mr Ya. Kozheurov, a lawyer practising 
in Moscow.

3.  The Government were represented by Mr M. Galperin, Representative 
of the Russian Federation to the European Court of Human Rights, and 
lately by Mr M. Vinogradov, his successor in that office.



NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

2

I. APPLICATION No. 12996/12

4.  In November 2009 and March 2010 the newspaper published two 
articles by Mr Polukhin and Mr Nikolayev, respectively. The articles 
concerned the Clear Water Programme that promoted water filters based on 
a supposedly innovative technology that had not been supported by 
scientific consensus. The filters, known as “Petrik’s filter” after the name of 
their creator, attracted criticism on the part of expert community and 
considerable public attention. The articles by Mr Polukhin and 
Mr Nikolayev alleged that the then Speaker of the Russian State Duma had 
promoted the interests of the producer of the filters lobbying for installation 
of the filters in public schools and hospitals. The article by Mr Polukhin 
contained open questions as to why documented outbreaks of meningitis 
had happened in schools equipped with “Petrik’s filter”. The articles 
contained quotes from an article published in a third-party science magazine 
in 2009. The subject matter of the articles pertained to issues of public 
health and safety and allocation of State funds. The articles did not contain 
offensive or abusive language and were socially acceptable in terms of 
contents and form.

5.  OOO Holding Zolotaya Formula, a limited liability company that 
produced the filters, brought civil proceedings for defamation in respect of 
five articles published in three different media outlets, including the 
newspaper, in which the efficacy of the filters had been questioned. The 
claims were lodged with the Commercial Court of St Petersburg and the 
Leningrad Region (“the St Petersburg Court”) under Article 152 of the 
Russian Civil Code against eight defendants: the applicant company, two 
other media outlets that had published materials critical of the “Petrik’s 
filter” and five people, including Mr Polukhin and Mr Nikolayev. The 
claimant company alleged that the defendants had disseminated statements 
that had tarnished their business reputation and claimed the total of 
21,162,700 Russian roubles (RUB) in compensation.

6.  The eight defendants objected, in particular, that some of the 
statements had represented value judgments not susceptible of proof. The 
applicant company invoked the provision of the Russian Media Act 
exempting a publisher or journalist from liability under Article 152 of the 
Civil Code for quoting a material already published by another media outlet.

7.  On 29 December 2010 the St Petersburg Court found established the 
fact of dissemination by the defendants of the statements to the effect that 
the filters produced by the claimant company had not been safe to use, as 
well as the tarnishing nature of such statements. It further proclaimed the 
impugned statements, including those in the form of a question, to be 
“implicit or explicit” statements of fact that had not been proven to be true. 
The applicant company’s reference to the source material from which the 
articles had borrowed was dismissed on the grounds that the defendants had 



NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

3

failed to prove the truthfulness of the information contained in the source 
material. The St Petersburg Court thus found for the claimant company and 
granted its claims in part. Basing itself on “an expert report on the prognosis 
of the income that the claimant had not received”, it awarded, in particular, 
RUB 200,000 in respect of non-pecuniary damage and RUB 4,000 in 
respect of court fees to be paid by the applicant company. The St Petersburg 
Court also ordered a retraction of all impugned publications, including the 
two articles published in the newspaper,

8.  On 21 April 2011 the Thirteenth Appellate Commercial Court upheld, 
in substance, the judgment of 23 October 2010 on appeal. The appellate 
court modified the judgment to the effect that the applicant company be 
ordered to publish the judgment of 29 October 2010 on its website, not a 
retraction.

9.  On 23 May 2011 the applicant company transferred RUB 204,000 to 
the bailiffs’ service’s account in execution of the judgment of 29 December 
2010.

10.  On 10 August 2011 the Federal Commercial Court of the 
North-Western Circuit dismissed the applicants’ cassation appeal.

11.  On 5 December 2011 the Supreme Commercial Court of the Russian 
Federation dismissed the applicants’ application for supervisory review of 
the lower courts’ judgments.

II. APPLICATION No. 35043/13

12.  In 2006 Gazprom, a multinational energy corporation, the majority 
of stocks of which are State-owned, commissioned the construction of its 
headquarters in St Petersburg on the basis of the project known as 
“Gazprom City” or “Okhta Centre”, that was supposed to include the tallest 
skyscraper in Europe. Its construction was co-funded by the city of 
St Petersburg. The project attracted considerable criticism domestically and 
internationally, and concerns were expressed that its realisation would be 
damaging to the city’s historic skyline, and was eventually abandoned.

13.  On 12 February 2010 the newspaper published an article entitled 
“How I built a gas-scraper” containing a first-person narrative by Mr K., a 
former employee of ZAO Soletanshstroy, a subcontractor involved in the 
construction of Okhta Centre. The newspaper’s editors only added notes 
explaining certain technical terms that Mr K. used. According to Mr K., 
numerous breaches of rules and regulations had taken place in the course of 
that stage of the works. The article included a commentary by a 
representative of ZAO Soletanshstroy.

14.  ZAO Soletanshstroy brought before the Commercial Court of 
Moscow (“the Moscow Court”) civil proceedings for defamation under 
Article 152 of the Russian Civil Code against the applicant company and 
Mr K. alleging that the article had tarnished their business reputation. In the 



NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

4

course of the proceedings, the applicant company pleaded that it bore no 
liability for the statements by the third person. Mr K. submitted evidence in 
support of his factual assertions and witness statements by two other 
employees of the claimant.

15.  On 22 March 2011 the Moscow Court found for the claimant 
company for the reason that the impugned statements had been 
disseminated, that they had been tarnishing to the claimant company’s 
business reputation, and that they had been untruthful. It ordered a retraction 
and awarded, in particular, RUB 50,000 in compensation of non-pecuniary 
damage and RUB 49,000 in court and legal fees to be paid by the applicant 
company.

16.  On 28 July 2011 the Ninth Appellate Commercial Court upheld the 
Moscow Court’s judgment on appeal.

17.  On 19 October 2011 the applicant company transferred RUB 99,000 
to the bailiffs’ service’s account in execution of the judgment of 22 March 
2011.

18.  On 23 November 2011 the Federal Commercial Court of the 
Moscow Circuit upheld the judgment on cassation appeal.

19.  The Supreme Commercial Court of Russia dismissed the applicant 
company’s request for supervisory review on 23 May 2012.

RELEVANT LEGAL FRAMEWORK

20.  The relevant provisions of the domestic law applicable at the 
material time and practice have been summarised in OOO Regnum v. Russia 
(no. 22649/08, §§ 35-39, 8 September 2020).

THE LAW

I. JOINDER OF THE APPLICATIONS

21.  Having regard to the similar subject matter of the applications, the 
Court finds it appropriate to examine them jointly in a single judgment.

II. ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

22.  The applicants complained that the relevant judgments of the 
domestic courts in the defamation proceedings against them violated their 
right to freedom of expression guaranteed by Article 10 of the Convention, 
which reads as follows:

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers. ...



NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

5

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.”

A. Admissibility

23.  As regards application no. 12996/12, the Government submitted that 
Mr Polukhin and Mr Nikolayev could not claim to be “victims” of the 
violation alleged because the commercial courts had imposed no penalties 
on them. The Court notes that it has previously dismissed similar objections 
on the grounds that the fact that no award of damages was issued against the 
applicant cannot be decisive for his status as a “victim” of the alleged 
violation where he had been a co-defendant in the relevant proceedings (see 
a/s Diena and Ozoliņš v. Latvia, no. 16657/03, §§ 57-60, 12 July 2007, and 
Godlevskiy v. Russia, no. 14888/03, §§ 34-37, 23 October 2008). The Court 
thus dismisses the Government’s objection concerning incompatibility 
ratione personae.

24.  The Court further notes that the applications are neither manifestly 
ill-founded nor inadmissible on any other grounds listed in Article 35 of the 
Convention. They must therefore be declared admissible.

B. Merits

1. The parties’ submissions

25.  The applicants maintained their complaints insisting that the 
domestic commercial courts had not applied the relevant standards 
established in the Court’s case-law.

26.  The Government argued that the instances of the interference with 
the applicants’ right to freedom of expression had been “prescribed by law”, 
had pursued a legitimate aim of protecting the reputation of others, and had 
been “necessary in a democratic society”. They emphasised that, under 
Article 152 of the Russian Civil Code, three elements are relevant in the 
assessment whether a statement tarnished one’s dignity, honour and 
business reputation: the tarnishing nature of the statements; the fact of their 
dissemination; and their untruthfulness.

2. The Court’s assessment

27.  The Court will examine this case in the light of the general principles 
of its settled case-law on balancing the right to freedom of expression 
against the right to reputation that were summarised in OOO Regnum 
(cited above, §§ 58-63).



NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

6

28.  The Court emphasises that the claimants in both sets of proceedings 
at hand were private commercial companies. Accordingly, the following 
criteria are relevant in the assessment of the necessity of the instances of 
interference complained of both by domestic courts and the Court itself: the 
subject matter of the impugned publications, that is, whether they concerned 
a matter of public interest; the content, form and consequences of the 
publications; the way in which the information was obtained and its 
veracity; and the gravity of the penalty imposed on the media outlet or 
journalists (ibid., § 67).

29.  The Court is satisfied that the articles published in the newspaper 
concerning OOO Holding Zolotaya Formula and ZAO Soletanshstroy had 
touched upon matters of public interest, such as public health and allocation 
of public funds. The content and form of the impugned publications were 
socially appropriate.

30.  The Court reiterates that protection of the right of journalists to 
impart information on issues of general interest requires that they should act 
in good faith and on an accurate factual basis and provide “reliable and 
precise” information in accordance with the ethics of journalism. This 
obligation required that they should have relied on a sufficiently accurate 
and reliable factual basis which could be considered proportionate to the 
nature and degree of their allegation, given that the more serious the 
allegation, the more solid the factual basis has to be (see Pedersen 
and Baadsgaard v. Denmark [GC], no. 49017/99, § 78, ECHR 2004-XI). 
The Court has no reasons to doubt that the information related in all three 
articles was obtained in compliance with the tenets of responsible 
journalism. Notably, the articles concerning OOO Holding Zolotaya 
Formula contained references to the source material published in 2009 
regarding documented outbreaks of meningitis in schools equipped with 
“Petrik’s filters” (see paragraph 4 above). The Court is thus satisfied that 
these articles had had sufficient factual basis. The article concerning 
ZAO Soletanshstroy reproduced verbatim an interview given by a third 
party, a builder immediately involved in the construction of the skyscraper 
who had named in the domestic proceedings two persons willing to 
corroborate his account of the events (see paragraph 14 above). However, 
the commercial courts examining the defamation claims stemming from the 
three articles summarily dismissed the defendants’ reference to the fact that 
the statements had clearly been identified as someone else’s.

31.  The Court reiterates that an indiscriminate approach to the author’s 
own speech and statements made by others is incompatible with the 
standards elaborated in the Court’s case-law under Article 10 of the 
Convention. In a number of cases the Court has held that a distinction needs 
to be made according to whether the statements emanate from the journalist 
or are a quotation of others, since punishment of a journalist for assisting in 
the dissemination of statements made by another person in an interview 



NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

7

would seriously hamper the contribution of the press to discussion of 
matters of public interest and should not be envisaged unless there are 
particularly strong reasons for doing so. The domestic courts did not 
advance any such reasons (see, with further references, Godlevskiy 
v. Russia, no. 14888/03, § 45, 23 October 2008; and Pedersen and 
Baadsgaard, cited above, § 77). A general requirement for journalists 
systematically and formally to distance themselves from the content of a 
quotation that might insult or provoke others or damage their reputation is 
not reconcilable with the press’s role of providing information on current 
events, opinions and ideas (see Thoma v. Luxembourg, no. 38432/97, § 64, 
ECHR 2001-III, and Nadtoka v. Russia (no. 2), no. 29097/08, § 48, 
8 October 2019). The commercial courts limited themselves to establishing 
the fact that statements that they regarded as tarnishing the business 
reputation of the claimants had been disseminated and to observing that the 
defendants had not proved the truthfulness of the statements (see 
paragraphs 7 and 15 above); the courts then made sizeable awards as 
compensation for non-pecuniary damage.

32.  The Court reiterates that, when faced with the task of balancing the 
reputational interests of a commercial company against the general interests 
of society in being informed of irregularities in the use of public funds or of 
potential health hazards, as well as the corresponding interest (and duty) of 
members of the media in reporting on such irregularities or hazards, 
domestic courts ought to demonstrate convincingly the existence of a 
pressing social need capable of justifying an interference with freedom of 
the media (see OOO Regnum, cited above, § 78). Yet the commercial courts 
that delivered the judgments complained of had limited their findings to 
establishing whether the three elements referred to by the Government in 
their observations (see paragraph 26 above) had been met, thus disregarding 
the need to weigh the reputational interests of a commercial company 
against the interests of members of the media in purveying information and 
the public interest in obtaining it.

33.  The Court has found a violation of Article 10 of the Convention in a 
large number of cases concerning freedom of the media in Russia for the 
reason that the domestic courts had failed to apply the Convention standards 
when deciding on a defamation dispute (see, among many others, 
OOO Ivpress and Others v. Russia, nos. 33501/04 and 3 others, § 79, 
22 January 2013; Kunitsyna v. Russia, no. 9406/05, §§ 46-48, 13 December 
2016; Terentyev v. Russia, no. 25147/09, §§ 22-24, 26 January 2017; 
OOO Izdatelskiy Tsentr Kvartirnyy Ryad v. Russia, no. 39748/05, § 46, 
25 April 2017; Novaya Gazeta and Milashina v. Russia, no. 4097/06, 
§§ 66-73, 2 July 2019; Tolmachev v. Russia, no. 42182/11, § 47, 2 June 
2020; and Rashkin v. Russia, no. 69575/10, § 18, 7 July 2020).

34.  Having carefully examined the parties’ submissions, the Court 
cannot but conclude that the domestic courts did not give due consideration 

https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B


NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

8

to the principles and criteria as laid down by the Court’s case-law for 
balancing the right to respect for private life and the right to freedom of 
expression. They thus exceeded the margin of appreciation afforded to them 
and failed to demonstrate that there was a reasonable relationship of 
proportionality between the instances of interference in question and the 
legitimate aim pursued (see, with further references, Tolmachev, cited 
above, § 56, and Timakov and OOO ID Rubezh v. Russia, nos. 46232/10 
and 74770/10, § 71, 8 September 2020). Nothing in the Government’s 
submissions indicates otherwise. The Court thus concludes that it has not 
been shown that the two instances of interference were “necessary in a 
democratic society”.

35.  There has accordingly been a violation of Article 10 of the 
Convention.

III. APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION

36.  Article 41 of the Convention provides:

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 
thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 
the injured party.”

37.  The applicants claimed the amounts indicated in Appendix II below.
38.  The Government considered the amounts claimed excessive.
39.  The Court awards the applicants the amounts indicated in 

Appendix II below, plus any tax that may be chargeable on the applicants.
40.  The Court considers it appropriate that the default interest rate 

should be based on the marginal lending rate of the European Central Bank, 
to which should be added three percentage points.

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY,

1. Decides to join the applications;

2. Dismisses the Government’s objection in application no. 12996/12 and 
declares the applications admissible;

3. Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention;

4. Holds

(a) that the respondent State is to pay the applicants, within three 
months, the amounts indicated in the appended table, to be converted 
into the currency of the respondent State at the rate applicable at the 
date of settlement;



NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

9

(b) that from the expiry of the above-mentioned three months until 
settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 
rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 
during the default period plus three percentage points;

5. Dismisses the remainder of the applicants’ claim for just satisfaction.

Done in English, and notified in writing on 28 September 2021, pursuant 
to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

Olga Chernishova Darian Pavli
Deputy Registrar President



NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

10

Appendix I

List of applications:

Application 
no.

Application name Lodged on Applicant(s)

1. ANO “Redaktsionno-Izdatelskiy Dom ’NOVAYA GAZETA’” 
(“the applicant company”)
Legal entity incorporated under Russian law 

2. Mr Aleksey Viktorovich POLUKHIN
Year of birth: 1983
Place of residence: Moscow
Nationality: Russian

12996/12 Novaya Gazeta and 
Others v. Russia

10/02/2012

3. Mr Valeriy Mikhaylovich NIKOLAYEV
Year of birth: 1942
Place of residence: Moscow
Nationality: Russian

35043/13 Novaya Gazeta v. Russia 22/11/2012 ANO “Redaktsionno-Izdatelskiy Dom ’NOVAYA GAZETA’” 
(“the applicant company”)
Legal entity incorporated under Russian law 



NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

11

Appendix II

Applicants’ claims for just satisfaction (Article 41 of the Convention) The Court’s awardApplication 
no.

Pecuniary damage Non-pecuniary 
damage

Costs and 
expenses

Pecuniary damage Non-pecuniary 
damage

Costs and expenses

12996/12 Applicant company: 
RUB 204,000 (EUR 3,240 
at the exchange rate 
applicable on 
23/05/2011, the date of 
execution of the 
judgment of 29/12/2010 

1. Applicant 
company: 
EUR 5,000

2. Mr Polukhin: 
EUR 5,000

3. Mr Nikolayev: 
EUR 5,000 

EUR 7,664 
(RUB 484,160 at 
the exchange rate 
applicable on the 
date of 
submission of the 
applicants’ claims 
for just 
satisfaction)

EUR 3,240 to the 
applicant company

EUR 2,500 to the 
applicant company, 
Mr Polukhin and 
Mr Nikolayev, each 

EUR 1,500 to the 
applicant company

35043/13 RUB 99,000

(EUR 2,326 at the 
exchange rate applicable 
on 19/10/2011, the date 
of execution of the 
judgment of 22/03/2011)

EUR 5,000 EUR 100

(RUB 4,000)

EUR 2,326 EUR 5,000 EUR 100


