EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME

SECOND SECTION

CASE OF THE ASSOCIATION OF INVESTIGATIVE REPORTERS
AND EDITORIAL SECURITY OF MOLDOVA AND SANDUTA
v. THE REPUBLIC OF MOLDOVA

(Application no. 4358/19)

JUDGMENT

Art 10  Freedom of expression « No compensation awarded by domestic
court despite acknowledgment in substance of an Art 10 breach on account
of defamation liability

STRASBOURG

12 October 2021

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the
Convention. It may be subject to editorial revision.

COOIL OF ELROFE

e FE [F LFLEORE







THE ASSOCIATION OF INVESTIGATIVE REPORTERS AND EDITORIAL SECURITY OF
MOLDOVA AND SANDUTA v. THE REPUBLIC OF MOLDOVA JUDGMENT

In the case of The Association of I nvestigative Reportersand
Editorial Security of Moldova and Sanduta v. the Republic of Moldova,
The European Court of Human Rights (Second Section), sitting as a
Chamber composed of:
Jon Fridrik Kjalbro, President,
Carlo Ranzoni,
Vaeriu Gritco,
Egidijus Kiiris,
Branko Lubarda,
Pauliine Koskelo,
Marko Bosnjak, judges,
and Stanley Naismith, Section Registrar,
Having regard to:
the application (no. 4358/19) against the Republic of Moldova lodged
with the Court under Article 34 of the Convention for the Protection of
Human Rights and Fundamental Freedoms (“the Convention”™) by a
non-governmental organisation registered in Moldova, the Association of
Investigative Reporters and Editorial Security of Moldova and a Moldovan
national, lurie Sanduta (“the applicants’), on 9 January 2019;
the decision to give notice to the Moldovan Government (“the
Government”) of the complaint concerning Article 10 of the Convention;
the parties' observations,
Having deliberated in private on 7 September 2021,
Deliversthe following judgment, which was adopted on that date:

INTRODUCTION

1. The case concerns the finding of the applicants liable for defamation
in civil defamation proceedings as a result of a journalistic investigation
conducted by them which shed light on what was alleged to be the financing
of one of the main political parties by an offshore company with Russian
ties ahead of the Presidential elections of 2016.

THE FACTS

2. The first applicant is a non-governmental organisation registered in
the Republic of Moldova. The second applicant is ajournalist who was born
in 1988 and lives in Chisinau. Both applicants were represented by Mr V.
Zama, alawyer practising in Chisinau.

3. The Government were represented by their Agent, Mr O. Rotari.

4. The facts of the case, as submitted by the parties, may be summarised
asfollows.

5. On 28 September 2016, i.e. one month ahead of the presidential
elections, in which one of the main candidates was Mr |. Dodon, who was



THE ASSOCIATION OF INVESTIGATIVE REPORTERS AND EDITORIAL SECURITY OF
MOLDOVA AND SANDUTA v. THE REPUBLIC OF MOLDOVA JUDGMENT

the leader of the Socialist Party and who eventually became President of
Moldova, the first applicant published an article signed by the second
applicant entitted “Dodon’s Bahamas money” (Banii lui Dodon din
Bahamas).

6. In the article it was reported about a transfer of 1,5 million euros
(EUR) from a Bahamas based offshore company to a Moldovan company,
E.M. SRL, based on a loan agreement between the two companies. The
offshore company in question appeared to have close links with the Russian
Federation and the article presented copies of several arbitral decisions
concerning large amounts of money passing between it and large Russian
businesses. The article also presented extracts from the loan agreement
between the Bahamas offshore company and E.M. SRL according to which
Russian legislation was to be applicable in case of a dispute and a Russian
based arbitral court was to be competent to decide on any disputes between
the two.

7. Inso far as E.M. SRL was concerned, the article mentioned that it was
headed by C.F., a person from the same village as Mr |. Dodon and with
close ties with the latter. C.F. was aso a member of Mr Dodon’s politica
party and a Member of Parliament on its ticket. The article also mentioned
that his company employed Mr Dodon’'s wife and presented information
about the salaries earned by her at the company.

8. The article further reported that the EUR 1.5 million had arrived in
Moldova from the Bahamas several months before the presidential elections
and had been deposited for a short time in a bank account of the E.M.
company. Later two thirds of it had been withdrawn in cash by the E.M.
administrator and given to different individuals close to the Socialist Party
under the form of free loans of 300,000-500,000 Moldovan Lei (MDL)
(approximately equivalent to EUR 15,000-25,000).

9. The article gave the names of seven of those individuals among whom
were Members of Parliament on the ticket of the Socialist Party and other
persons who, during the last three years, had donated to that party sums of
money exceeding their yearly income. Some of those persons were asked to
comment and they insisted that the money had been aloan which had later
been repaid to E.M. SRL.

10. On an unspecified date the Socialist Party of Moldova initiated civil
defamation proceedings against the applicants. It argued that in the
impugned article it had been falsely claimed that the Socialist Party and Mr
|. Dodon’s presidential campaign had been unlawfully funded from abroad.
They insisted that those claims were false because no State body had found
any illegalities in the financing of the Socialist Party and of its candidate in
the presidential elections. Had it been otherwise, Mr Dodon would have
been banned from participating in the elections and the Socialist Party
would have suffered serious consequences. The plaintiff also argued that the



THE ASSOCIATION OF INVESTIGATIVE REPORTERS AND EDITORIAL SECURITY OF
MOLDOVA AND SANDUTA v. THE REPUBLIC OF MOLDOVA JUDGMENT

documents relied upon in the impugned article were not public and the
author of the article had obtained them by illegal means.

11. The applicants opposed the action and argued inter alia that the
plaintiff had not shown which passages of the article were false or untrue.
They aso argued that they had not stated that the Socialist Party had been
financed from abroad but merely presented evidence that EUR 1.5 million
had been transferred from an offshore company to the E.M. company from
where they had ended up with different members and supporters of the
Socialist Party. The conclusion that the Socialist Party had been financed
from abroad belonged exclusively to the plaintiff and was not a part of the
impugned article.

12. In ajudgment of 21 December 2017, the Centru District Court found
in favour of the Socialist Party. It considered that since no competent State
body had found that the Socialist Party had received funds from abroad, the
impugned article was defamatory of it. It ordered the applicants to publish a
retraction in which they would admit that the impugned article about the
alleged financing of the Socialist Party and of Mr Dodon’s campaign from
abroad had been untrue and to pay the plaintiff costs and expenses in an
amount of MDL 200 (the equivalent of some EUR 10).

13. The above judgment was upheld on appeal and on appeal on points
of law by the Chisinau Court of Appea and by the Supreme Court of Justice
on 18 April 2018 and 11 July 2018 respectively.

14. After the communication of the present application to the Moldovan
Government, the Government Agent lodged with the Chisinau Court of
Appeal an application to review its judgment of 18 April 2018. He asked the
court to expressly find that there had been aviolation of the applicants' right
guaranteed by Article 10 of the Convention and to award them
non-pecuniary damage in the limit of the awards made by the Court under
Article 41 of the Convention. He also asked it to re-examine the defamation
action of the Socialist Party against the applicant and to dismiss it as ill-
founded.

15. On 4 March 2020 the Chisinau Court of Appea partly upheld the
Agent’ s revision request. It quashed its own judgment of 18 April 2018 and
ordered the re-examination of the appeal against the judgment of
21 December 2017. The court rejected the Agent’s request to expressly find
a breach of Article 10 and to award the applicants damage on the ground
that it had no such competence.

16. On 3 December 2020 the Chisinau Court of Appea examined anew
the applicants’ appeal against the judgment of the Centru District Court of
21 December 2017. It quashed the above judgment and dismissed the
defamation action of the Socialist Party against the applicant for being ill-
founded. The judgment of the Court of Appeal became final as nobody
appealed against it to the Supreme Court of Justice.



THE ASSOCIATION OF INVESTIGATIVE REPORTERS AND EDITORIAL SECURITY OF
MOLDOVA AND SANDUTA v. THE REPUBLIC OF MOLDOVA JUDGMENT

RELEVANT LEGAL FRAMEWORK

17. Therelevant part of Article 16 of the Civil Code reads as follows:

“(1) Every person has the right to respect for his or her honour, dignity and
professional reputation.

(2) Every person has the right to request the retraction of information that affects
his or her honour, dignity and professional reputation if the person disseminating such
information cannot prove that it corresponds to reality.

(4) Where information which affects a person’s honour, dignity and professional
reputation is disseminated via a mass medium, the court shall order [that medium] to
publish a disclaimer in the same column, page, programme or series of programmes,
within amaximum of 15 days of the date of entry into force of the court judgment.

(7) A person whose rights and lawful interests have been violated by a [material
published] in a mass medium has the right to publish a reply in the medium in
guestion, at the latter’ s expense.

(8) Every person about whom information has been published [which] violates his
or her honour, dignity and professiona reputation has the right to request
compensation for pecuniary and non-pecuniary damage, in addition to the publication
of aretraction.

THE LAW

. ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

18. The applicants complained that their being held liable for defamation
of the Socialist Party of Moldova breached their right to freedom of
expression as provided in Article 10 of the Convention, which reads as
follows:

“1. Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without
interference by public authority and regardiess of frontiers. This Article shall not
prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema
enterprises.

2. The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities,
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or pendties as are
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence,
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.”



THE ASSOCIATION OF INVESTIGATIVE REPORTERS AND EDITORIAL SECURITY OF
MOLDOVA AND SANDUTA v. THE REPUBLIC OF MOLDOVA JUDGMENT

A. Admissibility

19. The Government submitted that the Court of Appea had
acknowledged a breach of the applicants’ rights under Article 10 and then
dismissed the defamation action against them. In their view, the above
constituted sufficient just satisfaction for the applicants and thus the matter
had been resolved. They asked the Court to strike the application out of its
list of cases on the basis of Article 37 8 1 (b) of the Convention. At the
same time, they asked the Court to consider that the applicants had lost their
victim status and asked the Court to declare the case inadmissible on that
ground.

20. The Court interprets the Government’s argument as relating to an
objection to admissibility based on loss of victim status. It reiterates that a
decision or measure favourable to an applicant is not in principle sufficient
to deprive him or her of victim status unless the national authorities have
acknowledged, either expressly or in substance, and then afforded redress
for the breach of the Convention (see Amuur v. France, 25 June 1996, § 36,
Reports of Judgments and Decisions 1996-111).

21. Intheinstant caseit is true that the Chisinau Court of Appeal upheld
the Government Agent’s request for review and quashed the judgment of
18 April 2018. After the re-examination of the case, the plaintiff’s
defamation action against the applicants was dismissed. While the Court of
Appea refused to expressly acknowledge a breach of Article 10 of the
Convention, the Court is prepared to assume for the purposes of the present
case that the outcome of the proceedings amounted to an acknowledgement
of that breach in substance. However, the Court notes that neither the Court
of Appeal nor the Government in the proceedings before it awarded any
compensation to the applicants, unlike in many other cases (see among other
authorities Sorochin v. the Republic of Moldova (dec.), 23708/12, 11 March
2021; Tomai-Vinex SA. (dec.), 41719/13, 11 March 2021; and Boguslavschi
v. the Republic of Moldova (dec.), 13225/04, 13 May 2008). The Court does
not consider that the quashing of the judgment of 18 April 2018 and the
dismissal of the defamation action constitute in themselves sufficient
redress in the present case. The Government’s objection must therefore be
rejected.

22. The Court further notes that the complaint is not manifestly
ill-founded within the meaning of Article 35 8 3 of the Convention. No
other ground for declaring it inadmissible has been established. It must
therefore be declared admissible.

B. Merits

23. The applicants submitted that their right to impart information had
been breached as a result of their being found liable for defamation.


https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:%5B%2213225/04%22%5D%7D

THE ASSOCIATION OF INVESTIGATIVE REPORTERS AND EDITORIAL SECURITY OF
MOLDOVA AND SANDUTA v. THE REPUBLIC OF MOLDOVA JUDGMENT

24. The Government maintained that the domestic courts had found a
breach of the applicants’ rights under Article 10 of the Convention and
reiterated their objection to admissibility.

25. Although the Chisinau Court of Appea expressly refused in its
judgment of 4 March 2020 to acknowledge the breach of the applicants
right under Article 10 of the Convention, the Court is prepared to accept the
Government’s submission that the overall outcome of the revision
proceedings and of the subsequently reopened proceedings on the merits
amounted to an acknowledgement in substance of a breach of Article 10 of
the Convention. In view of its own case-law (seg, in particular, Kommersant
Moldovy v. Moldova, no. 41827/02, 8 36, 9 January 2007) and noting that
the domestic courts in the initial proceedings did not conduct a proper
balancing exercise, the Court sees no reason to depart from the above
conclusion and it does not consider it necessary to re-examine the merits of
this complaint.

26. Consequently, the Court finds that there has been a violation of
Article 10 of the Convention, which arises from the finding of the
applicants’ liability for defaming the Socialist Party of Moldova.

1. APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION

27. Article 41 of the Convention provides:

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols
thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned alows only
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to
theinjured party.”

A. Damage

28. The applicants clamed 2,300 euros (EUR) jointly in respect of
non-pecuniary damage.

29. The Government contested the amount of non-pecuniary damage
claimed by the applicants, aleging that it was excessive.

30. The Court considers that, in view of the violation found above, the
applicants are entitled to compensation for non-pecuniary damage and
awards them the entire amount claimed.

B. Costsand expenses

31. The applicants also claimed EUR 1,500 in respect of the costs and
expenses incurred before the Court.

32. The Government considered this amount excessive.

33. Regard being had to the documents in its possession, the Court
considersit reasonable to award the applicants the entire amount claimed.



THE ASSOCIATION OF INVESTIGATIVE REPORTERS AND EDITORIAL SECURITY OF
MOLDOVA AND SANDUTA v. THE REPUBLIC OF MOLDOVA JUDGMENT

C. Default interest

34. The Court considers it appropriate that the default interest rate
should be based on the marginal lending rate of the European Central Bank,
to which should be added three percentage points.

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY,,

1. Declaresthe application admissible;
2. Holdsthat there has been aviolation of Article 10 of the Convention;

3. Holds

(a) that the respondent State is to pay the applicants, within three months
from the date on which the judgment becomes final in accordance
with Article 44 § 2 of the Convention, the following amounts, to be
converted into the currency of the respondent State at the rate
applicable at the date of settlement:

(i) EUR 2,300 (two thousand three hundred euros), plus any tax that
may be chargeable, in respect of non-pecuniary damage;

(i) EUR 1,500 (one thousand five hundred euros), plus any tax that
may be chargeable to the applicants, in respect of costs and
expenses;

(b) that from the expiry of the above-mentioned three months until
settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a
rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank
during the default period plus three percentage points.

Done in English, and notified in writing on 12 October 2021, pursuant to
Rule 77 88 2 and 3 of the Rules of Court.

Stanley Naismith Jon Fridrik Kjalbro
Registrar President



